Centaur – Ενημερωτικό Δελτίο 1

Σεπτέμβριος 2021

ΠΟΙΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ CENTAUR;
Η υποστήριξη, κινητοποίηση και ενδυνάμωση των επαγγελματιών και των εκπαιδευτικών στους
τομείς του πολιτισμού και της δημιουργικότητας για την κοινωνική αλλαγή είναι ένα εξαιρετικά
καινοτόμο έργο 24 μηνών, που χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα Erasmus+ της Ευρωπαϊκής
Ένωσης και έχει σχεδιαστεί για να υποστηρίζει ενεργά άτομα που σχετίζονται με τον Τομέα των
Δημιουργικών Τεχνών (CAS) και τον Τομέα της Εκπαίδευσης Ενηλίκων.
Το έργο είναι απόλυτα σύμφωνο και ευθυγραμμισμένο με την προτεραιότητα της Ευρωπαϊκής
Επιτροπής για «μια Ευρώπη κατάλληλη για την ψηφιακή εποχή: ενδυνάμωση των ανθρώπων με
μια νέα γενιά τεχνολογιών», με το μελλοντικό πρόγραμμα εργασιών της Νέας Ευρωπαϊκής
Ατζέντας για τον Πολιτισμό και το πρόγραμμα εργασιών για «ένα οικοσύστημα που παρέχει
υποστήριξη σε καλλιτέχνες και επαγγελματίες στους τομείς του Πολιτισμού και της
Δημιουργικότητας», καθώς επίσης και με στόχους πρωτοβουλιών όπως το πρόγραμμα Creative
Europe.
Το έργο CENTAUR στοχεύει να φέρει σε επαφή τον Τομέα των Δημιουργικών Τεχνών (CAS) με τον
Τομέα Εκπαίδευσης Ενηλίκων. Μέσω μιας έρευνας, στοχεύουμε να αποκτήσουμε γνώσεις για τις
ανάγκες και τις απαιτήσεις κατάρτισης και στους δύο τομείς.
Τα ευρήματα θα χρησιμοποιηθούν ως οδηγός για την ανάπτυξη της διαδικτυακής πλατφόρμας
ηλεκτρονικής μάθησης CENTAUR, η οποία θα απευθύνεται σε οργανισμούς και άτομα που
δραστηριοποιούνται στον δημιουργικό τομέα, εκπαιδευτές και ενήλικες και θα τους παρέχει έναν
καινοτόμο ηλεκτρονικό χώρο για την κατάρτιση και για την προώθηση των ατομικών τους
δεξιοτήτων, αλλά και της δημιουργικότητας των ομάδων-στόχων τους.

Για περισσότερα κατεβάστε το Ενημερωτικό Δελτίο από εδώ.

CRISISS, Δελτίο Ενημέρωσης 1, Σεπτ. 2021

ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ ΣΕ ΚΑΙΡΟΥΣ ΚΡΙΣΗΣ

Χωρίς εθελοντική δέσμευση, κρίσεις που προκαλούνται από καιρικά φαινόμενα όπως καταιγίδες, πλημμύρες, πυρκαγιές ή όπως η πανδημία COVID-19, είναι δύσκολο να αντιμετωπιστούν.

Τα έτη 2020 και το 2021 το έχουν καταστήσει ξεκάθαρο αυτό. Πώς μπορούν όμως οι εθελοντές να αναγνωρίσουν τις δεξιότητες που αποκτούν σε περιόδους κρίσης; Πώς είναι δυνατόν οι εργοδότες να θεωρήσουν ως προστιθέμενη αξία ήπιες δεξιότητες όπως οι ικανότητα ομαδικής εργασίας, η διαχείριση άγχους ή διαπολιτισμικά καθήκοντα;

Αυτό είναι δυνατό μόνο εάν αυτές οι δεξιότητες καταγραφούν και αξιολογηθούν (“επικυρωθούν”).  Σε αυτό ακριβώς εστιάζει το ευρωπαϊκό έργο CRISISS. Επειδή αποδεδειγμένα οι ήπιες δεξιότητες («soft skills») που ενώνουν την κοινωνική και την επαγγελματική ζωή μπορεί να κάνουν την ποιοτική διαφορά.

Tο έργο CRISISS

Σε περιόδους κρίσης, οι εθελοντές αποκτούν ήπιες δεξιότητες όπως ομαδικό πνεύμα, ικανότητα κριτικής, επικοινωνιακές δεξιότητες, διαπολιτισμικές δεξιότητες, διαχείριση άγχους, πειθαρχία και αυτοπεποίθηση, κ.α. Κατά τη διάρκεια της κρίσης του COVID-19, για παράδειγμα, ο εθελοντισμός αποδείχθηκε ένα αποτελεσματικό περιβάλλον μάθησης για όσους οι επαγγελματικές τους δραστηριότητες δεν είχαν συστημική σχέση για τη διαχείριση μιας κρίσης υγείας.

Με αυτόν τον τρόπο, ο εθελοντισμός έγινε μια ευκαιρία απόκτησης ήπιων κοινωνικών δεξιοτήτων που μπορούν στη συνέχεια να χρησιμοποιηθούν ως πρόσθετο προσόν σε οποιοδήποτε επαγγελματικό περιβάλλον.

Το ευρωπαϊκό έργο CRISISS υποστηρίζει όλους εκείνους τους οργανισμούς που δίνουν τη δυνατότητα στους εθελοντές τους να αναγνωρίσουν τις ήπιες δεξιότητες που αποκτήθηκαν μέσω της εθελοντικής εργασίας και να τις καταγράψουν ως μέρος της προσωπικής ανάπτυξης.

Δείτε περισσότερα στο PDF,

FENICE – Δελτίο Ενημέρωσης 2, Σεπτέμβριος 2021

Η πανδημία COVID-19 έχει προκαλέσει σοκ στην υγεία, την κοινωνία και την οικονομία σε όλες τις χώρες του κόσμου. Παραμένει ακόμη δύσκολος ο υπολογισμός του κοινωνικού και οικονομικού αντίκτυπου, αλλά μπορεί να υποτεθεί ότι η κλίμακα των επιπτώσεων είναι τεράστια. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για τους κλάδους του πολιτισμού και της δημιουργικότητας που είναι γενικά ευάλωτοι στις απότομες αλλαγές στο επιχειρηματικό περιβάλλον και την κοινότητα. Η προοπτική της οικονομικής επίπτωσης της UNESCO με τίτλο «Πολιτιστικές και Δημιουργικές Βιομηχανίες εν όψει του COVID 19», που παρουσιάστηκε τον Ιούνιο του 2021, αποκαλύπτει τα ακόλουθα ευρήματα σχετικά με τις Πολιτιστικές και Δημιουργικές Βιομηχανίες (ΠΔΒ) σε περίοδο κρίσης (απόσπασμα):

  • Οι Πολιτιστικές και Δημιουργικές Βιομηχανίες που εξαρτώνται περισσότερο από τη φυσική εμπειρία σε χώρους και τοποθεσίες έχουν υποστεί τις μεγαλύτερες οικονομικές απώλειες σε σχετικούς όρους, σε πολλά διαφορετικά εθνικά πλαίσια·
  • Μελέτες σε επίπεδο χώρας αναφέρουν με συνέπεια μια συνολική πτώση της Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας της Πολιτιστικής και Δημιουργικής Βιομηχανίας το 2020·
  • Οι απώλειες στα έσοδα των πολιτιστικών και δημιουργικών βιομηχανιών το 2020 κυμαίνονταν μεταξύ 20 και 40% περίπου σε διάφορες χώρες·
  • Οι αυτοαπασχολούμενοι έχουν υψηλότερα επίπεδα απώλειας εισοδήματος και ανεργίας από άλλες κατηγορίες εργαζομένων στον πολιτιστικό και δημιουργικό τομέα·
  • Καταγράφηκαν πολύ μεγάλες απώλειες θέσεων εργασίας στις Πολιτιστικές και Δημιουργικές Βιομηχανίες, που κυμαίνονται από 55% έως 13% πολύ σύντομα μετά την εκδήλωση της πανδημίας.

Όλα αυτά τα δεδομένα καταλήγουν σε μια δύσκολη και μακρά διαδικασία ανάκαμψης για τις Πολιτιστικές και Δημιουργικές Βιομηχανίες (ΠΔΒ) τόσο σε εθνικό όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο. Περισσότερο από ποτέ, αυτοί οι τομείς χρειάζονται τη στήριξη των ενδιαφερομένων μερών όσον αφορά τη χρηματοδότηση μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων στον τομέα, τη διατήρηση και τη σταδιακή αποκατάσταση των επιπέδων απασχόλησης και την οικοδόμηση ικανοτήτων για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας.

Για περισσότερα δείτε εδώ ή εδώ.

Money & Life Skills | Newsletter | Τεύχος 3, Aυγ. 2021

Στο πλαίσιο του έργου έχουμε αναπτύξει ένα πακέτο με ενδιαφέρουσες ενότητες κατάρτισης για νέους ενήλικες (είτε άνεργους είτε εργαζόμενους με εισόδημα χαμηλότερο από τον μέσο όρο της ΕΕ) στον τομέα της βελτίωσης των οικονομικών, ζωτικών και πολιτικών τους δεξιοτήτων.

Χάρη στη συνεργασία 7 οργανισμών από 7 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Αυστρία, Ελλάδα, Ισπανία, Πολωνία, Σλοβακία, Σλοβενία και Ιταλία), που δραστηριοποιούνται στον τομέα της εκπαίδευσης ενηλίκων και των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών, δημιουργήσαμε:

  • Money & Life Skills Κατευθυντήριες Γραμμές
  • Money & Life Skills Εκπαιδευτικές Ενότητες
  • Money & Life Skills Υπηρεσία η-μάθησης
  • Money & Life Skills Εφαρμογή κινητών

Το εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορεί να χρησιμοποιηθεί ανεξάρτητα από τη μορφή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης (e-learning), καθώς και σε συνδυασμό με τη συμμετοχή στην εκπαίδευση που πραγματοποιείται σε φυσική μορφή (μικτή μάθηση).

Δείτε περισσότερα εδώ.

European Heart | Δελτίο Ενημέρωσης 1, Μάιος 2021

“Η εκπαίδευση αποτρέπει τη ριζoσπαστικοποίηση”. Εξακολουθεί να ισχύει αυτό στην εποχή μας;
Η ελευθερία που μας προσέφερε η δημοκρατία μας φέρνει επίσης αντιμέτωπους με νέες προκλήσεις.
Η δημοκρατική συμπεριφορά πρέπει να προσαρμόζεται συνεχώς στα τρέχοντα προβλήματα και πρέπει να αναπτύξουμε δεξιότητες για την αντιμετώπιση θεμάτων του παρόντος και του μέλλoντος:
• να αναλάβει την ευθύνη για τον εαυτό του και τους άλλους
• να προσεγγίσουμε με ενσυναίσθηση τον εαυτό μας και τους άλλους
• να είναι σε θέση να ενημερώνει ενεργά τον εαυτό του και να διαμορφώνει τη γνώμη του, και να συμμετέχουν ενεργά στην κοινωνία.
Με τη βοήθεια μιας συναισθηματικής ενσυναισθητικής προσέγγισης, η οποία υποθέτει ότι όλοι οι άνθρωποι έχουν τις ίδιες βασικές ανάγκες, οι μαθητές μαθαίνουν να αναπτύσσουν μια ενσυναισθητική σχέση με τον εαυτό τους και τους άλλους, ενώ ταυτόχρονα αποκτούν μια κρίσιμη απόσταση από τη συναισθηματική ρητορική.

Δείτε περισσότερα στο Δελτίο Ενημέρωσης 1 εδώ.

SoCraTest – Δελτίο Ενημέρωσης 1

Μάιος 2021

Αγαπητοί φίλοι, συνεργάτες,

Είμαστε στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσουμε ότι η GUnet είναι εταίρος στην ανάπτυξη του Ευρωπαϊκού έργου SoCrATest (www.socratest.eu).

Το SoCrATest – Soft Skills & Creativity Assessment and Testing for Volunteers in Times of Crisis είναι μια Erasmus+ Στρατηγική Συνεργασία (Κεντρική Δράση 227 – Partnerships for Creativity) που αναπτύχθηκε χάρη στη συγχρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή – Πρόγραμμα Erasmus+ (Ιταλικός Οργανισμός). Ο γενικός στόχος του έργου SoCrATest είναι να παράσχει στους οργανισμούς που απασχολούν εθελοντές υποστήριξη και καθοδήγηση για την εφαρμογή εσωτερικών συστημάτων αναγνώρισης ήπιων δεξιοτήτων και δυναμικού δημιουργικότητας, προκειμένου να ενδυναμωθούν οι εθελοντές για την ανάπτυξη των δεξιοτήτων και των ικανοτήτων τους που ενισχύουν τη δημιουργικότητα και την ευελιξία σε εργασιακά περιβάλλοντα που χαρακτηρίζονται από ταχύτητα, αβεβαιότητα, πολυπλοκότητα και ασάφεια.

Δείτε περισσότερα στο Δελτίο Ενημέρωσης 1.

FENICE | Δελτίο Τύπου 1 | Μάιος 2021

Ακαδημαϊκή Εταιρική Σχέση για την Ανάπτυξη των Δεξιοτήτων για τις Πολιτιστικές και Δημιουργικές Βιομηχανίες  (ΠΔΒ)

Οι κλάδοι του πολιτισμού και της δημιουργικότητας (Π&Δ) αναγνωρίζονται στην Ευρώπη για την ταχεία απορρόφηση νέων γνώσεων, καινοτόμων διαδικασιών, μοντέλων και τεχνολογιών. Αποτελούν σημαντική ενίσχυση των καινοτομιών σε πολλούς άλλους τομείς. Οι ΠΔΒ χρειάζονται πραγματική αλληλεπίδραση μεταξύ των διαφόρων τομέων έρευνας και μελετών κατά τρόπο ώστε η εκπαίδευση όχι μόνο να ενθαρρύνει μια νέα νοοτροπία προσανατολισμένη προς την αξιοποίηση της δημιουργικής οικονομίας, αλλά και να προωθήσει την καλύτερη κατανόηση των ΠΔΒ ως “φάρους” μιας κοινωνίας χωρίς αποκλεισμούς βασισμένης στη γνώση. Ωστόσο, οι ΠΔΒ καθορίζονται σε περιφερειακό επίπεδο, ευημερούν από τους τοπικούς πόρους και δίνουν αξία στις κοινότητες δημιουργώντας θέσεις εργασίας σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο. Ταυτόχρονα, οι ΠΔΒ συγκαταλέγονται μεταξύ των πλέον επηρεαζόμενων τομέων από την πανδημία και η ανάκαμψη και η βιωσιμότητά τους χρειάζονται τις συντονισμένες ενέργειες όλων των ενδιαφερομένων.

Για να αξιολογηθούν οι θετικές επιπτώσεις των ΠΔΒ στις τοπικές και περιφερειακές οικονομίες και να προσδιοριστούν οι αναπτυξιακές προοπτικές, πέντε αναγνωρισμένα ακαδημαϊκά και ερευνητικά ιδρύματα εγκαινίασαν το Πρόγραμμα Erasmus+ με την ονομασία FENICE: Προώθηση της επιχειρηματικότητας και της καινοτομίας στις πολιτιστικές και δημιουργικές βιομηχανίες (ΠΔΒ) μέσω της διεπιστημονικής εκπαίδευσης. Είμαστε τοτο Varna University of Management (Βουλγαρία), το Ακαδημαϊκό Διαδίκτυο GUnet (Ελλάδα), το Universitatea Nationala De Arte (Ρουμανία), το Universidade Portucalense (Πορτογαλία) και το Univerzitet Novom Sadu (Δημοκρατία της Σερβίας).

Το έργο FENICE επιδιώκει να ενισχύσει την ποιότητα και τη συνάφεια της επιχειρηματικής και καλλιτεχνικής εκπαίδευσης για τις ΠΔΒ εστιάζοντας στις μη τεχνολογικές καινοτομίες που δημιουργούνται στο πλαίσιο της δημιουργικής οικονομίας στις χώρες και τις περιφέρειές μας. Θα το επιτύχουμε μέσω

–  ανταλλαγή έρευνας και βέλτιστων πρακτικών στον τομέα της διαχείρισης και της επιχειρηματικότητας για τις ΠΔΒ με σκοπό την προσαρμογή της εκπαίδευσης στις ανάγκες δεξιοτήτων της δημιουργικής οικονομίας, στην καινοτομία και στην αξία της βιωσιμότητας,

– τη συνδυασμένη γονιμοποίηση μεταξύ επιχειρήσεων/οικονομικών, τεχνών, πολιτιστικής κληρονομιάς, ΤΠΕ και μελετών στον τομέα των μέσων ενημέρωσης και την ανάπτυξη καινοτόμων προγραμμάτων σπουδών σε αυτή τη βάση·

– ανάπτυξη εταιρικής σχέσης ακαδημαϊκής-επιχειρηματικής δραστηριότητας για την προώθηση της επώασης, της δημιουργίας νέων επιχειρήσεων και της επιχειρηματικότητας σε ΠΔΒ στις τοπικές κοινότητες.

Το FENICE λειτουργεί από τον Νοέμβριο του 2020 έως τον Οκτώβριο του 2022.

Ακολουθήστε την εργασία μας στην ιστοσελίδα μας www.fenice-project.eu και μέσω facebook https://www.facebook.com/ProjectFENICE

Κατεβάστε το Δελτίου Τύπου από εδώ.

FENICE – Δελτίο Ενημέρωσης 1, Μάιος 2021

Γνωρίζετε ότι, το 2019, στην 74η σύνοδο της Γενικής Συνέλευσης των Hνωμένων Εθνών, το 2021 ανακηρύχθηκε Διεθνές Έτος Δημιουργικής Οικονομίας για την Αειφόρο Ανάπτυξη (IYCESD2021); Ταυτόχρονα, το 2021 -μια εποχή πανδημίας- αμφισβητεί τη βιωσιμότητα της ίδιας της δημιουργικής οικονομίας. Για την ανθεκτικότητα και τη βιωσιμότητα του τομέα απαιτούνται συντονισμένες ενέργειες όλων των ενδιαφερομένων. 

Για να αξιολογηθούν οι θετικές επιπτώσεις των   Πολιτιστικών και Δημιουργικών Βιομηχανιών στις τοπικές και περιφερειακές οικονομίες και να προσδιοριστούν οι προοπτικές ανάπτυξης, πέντε αναγνωρισμένα ακαδημαϊκά και ερευνητικά ιδρύματα εγκαινίασαν το πρόγραμμα Erasmus+ FENICE: Προώθηση της επιχειρηματικότητας και της καινοτομίας στις πολιτιστικές και δημιουργικές βιομηχανίες (ΠΔΒ) μέσω της διεπιστημονικής εκπαίδευσης.

Για περισσότερα δείτε εδώ.

SOCRATEST

Soft Skills & Creativity Assessment and Testing for Volunteers in Times of Crisis

14 Μαίου 2021

Το 2020, η πανδημία Covid-19 οδήγησε σε πρωτοφανείς προκλήσεις όχι μόνο στην υγειονομική περίθαλψη και την οικονομία, αλλά και στο επίπεδο των ανθρώπινων γνωστικών, συμπεριφορικών και επιχειρησιακών δεξιοτήτων.

Αυτή η «νέα κανονικότητα» μπορεί να περιγραφεί με το ακρωνύμιο ΤΑΠΑ: ταχύτητα, αβεβαιότητα, πολυπλοκότητα και ασάφεια. Σε αυτόν τον κόσμο των συνεχών, απρόβλεπτων και εκτεταμένων αλλαγών, απαιτούνται νέοι τρόποι σκέψης και νέες ατομικές και οργανωτικές δεξιότητες για την αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων.

Η κρίση του Corona οδήγησε επίσης, ιδιαίτερα σε περιόδους αποκλεισμού και σε περιοχές που πλήττονται περισσότερο από την πανδημία, σε εξελίξεις στον τομέα της εθελοντικής εργασίας που για χρόνια φαίνονταν αδιανόητες: Η εθελοντική εργασία και η συνακόλουθη ανάληψη ευθύνης στην κοινωνία των πολιτών έχουν αποκτήσει μια εντελώς νέα εκτίμηση. Οι άνθρωποι όχι μόνο προσφέρονται εθελοντικά για την ευημερία των γειτόνων τους, ή προσφέρουν αλληλεπίδραση με ανθρώπους που δεν μπορούν να φύγουν από το σπίτι ή να αναλάβουν υπηρεσίες αγορών. Αναλαμβάνουν επίσης δραστηριότητες που δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματική τους δουλειά όπου απαιτείται επειγόντως υποστήριξη: στη φροντίδα, στη γεωργία, στην οικονομία κινητικότητας ή στον δημιουργικό τομέα που πλήττεται οικονομικά και οικονομικά από την πανδημία Covid-19.

Ανεξάρτητα από το πόσο διαφορετικοί είναι οι εθελοντές ως προς το επαγγελματικό τους υπόβαθρο, έχουν ένα κοινό: Ο εθελοντισμός είναι ένας τρόπος απόκτησης νέων δεξιοτήτων όπως το ομαδικό πνεύμα, η γνωστική ενσυναίσθηση, οι δεξιότητες επικοινωνίας, η διαπολιτισμική επάρκεια, η διαχείριση άγχους, η πειθαρχία, και η αυτοπεποίθηση. Ο εθελοντισμός είναι ένα αποτελεσματικό περιβάλλον μάθησης, ειδικά για εκείνους τους ανθρώπους που έπρεπε να συνειδητοποιήσουν ότι η επαγγελματική τους δραστηριότητα δεν έχει σε καμία περίπτωση συστηματική σχέση όσον αφορά τη διαχείριση κρίσεων. Για να είμαστε ακριβείς, ο εθελοντισμός είναι μια μεγάλη ευκαιρία, δηλαδή η απόκτηση και η επικύρωση ήπιων δεξιοτήτων και στη συνέχεια η δυνατότητά τους να τις χρησιμοποιήσουν σε μεταγενέστερα επαγγελματικά περιβάλλοντα ως πρόσθετα προσόντα.

Ωστόσο, πώς μπορεί ένας εθελοντής να αναγνωρίσει και να επικυρώσει αυτές τις νέες δεξιότητες; Πώς μπορεί ένας εργοδότης να γνωρίζει ότι οι δημιουργικές και πολιτισμικές δεξιότητες μπορούν να αποτελέσουν προστιθέμενη αξία σε καταστάσεις άγχους ή για τη δημιουργία ομάδων ή για διαπολιτισμικά καθήκοντα; Κατά συνέπεια, είναι απολύτως θεμελιώδες να επικυρώσουμε σωστά αυτές τις «ήπιες δεξιότητες», δηλαδή τις νέες προσωπικές ικανότητες.

Οι “ήπιες δεξιότητες” μπορούν να κάνουν τη διαφορά στην επαγγελματική ζωή και μπορούν να εξοπλίσουν τους νέους και τους ενήλικες ώστε να βρουν δημιουργικές και καινοτόμες λύσεις για την αντιμετώπιση πρωτοφανών κινδύνων, κοινωνικών προκλήσεων καθώς και για να αποκαλύψουν ευκαιρίες που μπορούν να απαιτηθούν σε ένα κρίσιμο πλαίσιο.

Ως εκ τούτου, ο γενικός στόχος του έργου SOCRATEST είναι να παράσχει στους οργανισμούς που απασχολούν εθελοντές υποστήριξη και καθοδήγηση για την εφαρμογή εσωτερικών συστημάτων αναγνώρισης ήπιων δεξιοτήτων και δυναμικού δημιουργικότητας, προκειμένου να ενδυναμωθούν οι εθελοντές για την ανάπτυξη των δεξιοτήτων και των ικανοτήτων τους που ενισχύουν τη δημιουργικότητα και την ευελιξία σε εργασιακά περιβάλλοντα που χαρακτηρίζονται από ταχύτητα, αβεβαιότητα, πολυπλοκότητα και ασάφεια.

Για την επίτευξη του στόχου αυτού, οι ειδικοί στόχοι είναι:

  • η δημιουργία εργαλείων για την αναγνώριση και την αξιολόγηση των ήπιων δεξιοτήτων και της δημιουργικότητας, προκειμένου να υποστηριχθούν οι εθελοντές προς την αναγνώριση και την επικύρωση των δικών τους ήπιων δεξιοτήτων,
  • η αύξηση της ευαισθητοποίησης για τη σημασία των ήπιων δεξιοτήτων στην επαγγελματική ζωή και η αναγνώριση των άτυπων και μη τυπικών ικανοτήτων μέσω της συγκέντρωσης αποδεικτικών στοιχείων
  • η ανάπτυξη εργαλείων αυτοπροώθησης που θα βοηθούν τους εθελοντές στην προώθηση των ήπιων δεξιοτήτων τους που έχουν αποκτήσει στον εθελοντισμό και θα παρέχουν τα μέσα που χρειάζονται για την αποτελεσματική παρουσίαση και αξιοποίηση των ήπιων δεξιοτήτων τους・
  • η διάθεση του υλικού διαδικτυακά μέσω μιας πολύγλωσσης και διαδραστικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας και εφαρμογών για κινητά τηλέφωνα για έξυπνα τηλέφωνα, όπου τμήμα του υλικού θα είναι επίσης διαθέσιμα ως podcasts ή θα μπορούν να ενεργοποιηθούν από έξυπνους οικιακούς βοηθούς φωνής όπως η Alexa ή η Siri.

Το SOCRATEST στοχεύει σε χώρες της ΕΕ που υποφέρουν περισσότερο από την πανδημία, μεταξύ των οποίων η Ιταλία, η Πορτογαλία, η Αυστρία και η Ελλάδα. Η διακρατική συνεργασία θα επωφεληθεί από τις διάφορες εμπειρίες και ικανότητες της σύμπραξης που αποτελείται από κοινωνικούς εταίρους, ιδρύματα που εργάζονται με εθελοντές, οργανώσεις που εργάζονται με άτομα με αναπηρίες, ενώσεις του δημιουργικού και πολιτιστικού τομέα, ινστιτούτα εκπαίδευσης ενηλίκων, κέντρα κοινωνικής έρευνας και εμπειρογνώμονες ΤΠΕ για την ανάπτυξη ανοιχτών εκπαιδευτικών πόρων (ΟΑΕ).

Οι κύριες ομάδες-στόχοι του έργου μας είναι οργανώσεις που απασχολούν εθελοντές στην καθημερινή τους εργασία. Η δευτερεύουσα ομάδα-στόχος είναι οι ίδιοι οι εθελοντές που θα είναι σε θέση να χρησιμοποιήσουν τα εργαλεία αξιολόγησης και προώθησης και για τους οποίους η οπτικοποίηση, η τεκμηρίωση και η αναγνώριση των τυπικά, μη τυπικά και ανεπίσημα αποκτηθεισών ήπιων δεξιοτήτων και δυνατοτήτων δημιουργικότητας θα τους παρέχει ευκαιρίες για την προσωπική, κοινωνικοεκπαιδευτική και επαγγελματική τους ανάπτυξη.

Ιστότοπος έργου: https://socratest.eu/

The European Heart Project

Από την 1/9/2020 η ΔΔΕ Ανατ. Αττικής μαζί με το Ακαδημαϊκό Διαδίκτυο (GUnet) συμμετέχουν ως εταίροι στο έργο με τίτλο: “EU HEART: The European Heart Project – Strengthening democratic values on the basis of basic human needs”. Το έργο υλοποιείται με συγχρηματοδότηση από το πρόγραμμα «Erasmus +» της Ευρωπαϊκής Ένωσης και ανήκει στην κατηγορία για τις Στρατηγικές Συμπράξεις για την Ανάπτυξη Καινοτομίας στον Τομέα της Σχολικής Εκπαίδευσης (ΚΑ2), με τη συμμετοχή και από άλλες χώρες όπως η Αυστρία, η Γαλλία και η Σουηδία.

Σύντομη Περιγραφή

Το έργο στοχεύει στην ευαισθητοποίηση των πολιτών στα πλαίσια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, την κοινωνική, πολιτιστική και ιστορική της κληρονομιά, επιτρέποντας στους ανθρώπους να αναπτύξουν μια προσωπική και συναισθηματική σχέση με τις ευρωπαϊκές αξίες ώστε να αντιμετωπίσουν και να ξεπεράσουν τις μεγάλες κοινωνικές προκλήσεις της εποχής μας.

Έχει παρατηρηθεί ότι τα φαινόμενα της οικονομικής κρίσης και της αύξησης των δεξιών λαϊκιστικών τάσεων στα κράτη μέλη της Ένωσης, απειλούν όλο και περισσότερο την εμπέδωση των κοινών αξιών της ΕΕ, την αρχή της ενότητας και της διαφορετικότητας, καθώς και την κοινωνική, πολιτιστική και ιστορική κληρονομιά της. Μελέτες δείχνουν ότι οι ακροδεξιές εξτρεμιστικές συμπεριφορές δεν εμφανίζονται μόνο σε κοινωνικές ομάδες με ελλιπή εκπαίδευση, αλλά επηρεάζουν το σύνολό της κοινωνία.

Το έργο EU Heart εστιάζει σε βασικές ανάγκες θέτοντας ως σημείο έναρξης το επίπεδο της ισότητας όλων των ανθρώπων. Το έργο μέσα από τη συμμετοχή σε αυτό των μαθητών, των δασκάλων και των καθηγητών θα καλλιεργήσει θα αναπτύξει μια ενσυναισθητική προσέγγιση στους εμπλεκόμενους, τόσο για τον εαυτό τους, όσο και για τους άλλους και ταυτόχρονα να αποκτήσουν μια κρίσιμη απόσταση από τη συναισθηματική τύπου ρητορική. Οι αξίες και τα επιτεύγματα της δημοκρατίας μας γίνονται αντιληπτά υπό το νέο φως και κατανοούνται όχι μόνο με το νου αλλά και με την καρδιά. Η εμπλοκή και η συμμετοχή της κοινωνίας των πολιτών, μέσα από τις δομές της εκπαίδευσης εδραιώνεται από τον ενθουσιασμό για τις κοινές αξίες, η σημασία των οποίων γίνεται προσωπική μέριμνα.

Στα πλαίσια του έργου θα παραχθεί εκπαιδευτικό υλικό, όπου μαθητές και δάσκαλοι μαθαίνουν ποιες εσωτερικές-προσωπικές διαδικασίες οδηγούν σε στρατηγικές δράσης και πώς μπορούν να σχεδιαστούν σε ένα ευεργετικό, μέλλον προσανατολισμένο στη δημόσια ευημερία.

Οι μαθητές που θα συμμετέχουν στο έργο ή θα αξιοποιήσουν το υλικό αυτό στο μέλλον εκπαιδεύονται σε βασικούς άξονες, όπως:

  • Κοινωνικές και διαπολιτισμικές ικανότητες, συμμετοχή σε διάλογο με άλλους στο επίπεδο των βασικών αναγκών.
  • Αυτο-ενσυναίσθηση και ρύθμιση συναισθημάτων.
  • Να κάνουν τη διάκριση ανάμεσα στις προσαρμοστικές και μη προσαρμοστικές στρατηγικές.
  • Να αναπτύσσουν προσαρμοστικές και λειτουργικές στρατηγικές.
  • Κριτική σκέψη και ικανότητα στη χρήση των μέσων ενημέρωσης.
  • Συμμετοχή στο πολιτικό γίγνεσθαι.

Στα οφέλη που αναμείνουμε συγκαταλέγονται τα ακόλουθα:

  • Ενσωμάτωση μέσω της ενίσχυσης των κοινών αξίων και την αίσθηση του ανήκειν των μαθητών και των εκπαιδευτικών.
  • Μείωση της ετοιμότητας για χρήση βίας μέσω του προβληματισμού σχετικά με τις ανάγκες και τις στρατηγικές κάποιου.
  • Μείωση της ευαισθησίας των νέων σε χειραγώγηση, προπαγάνδα και ψεύτικες ειδήσεις.
  • Ενεργοποίηση των νέων στην ενεργό δημοκρατική συμμετοχή.
  • Περισσότεροι νέοι να κατανοούν «από την καρδιά» το πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ιδίως όσον αφορά τις κοινές αξίες της ΕΕ.

Πιο αναλυτικά, το έργο πρόκειται να αναπτύξει τις ακόλουθες δράσεις – άξονες:

  1. Υλικό εργασίας (IO1): «Ανθρώπινες ανάγκες,  προσαρμοστικές και μη προσαρμοστικές στρατηγικές για την εκπλήρωσή τους».
    Με βάση τις πέντε ανάγκες του William Glasser και τα στοιχεία της μη βίας επικοινωνίας του Marshall Rosenberg, θα αναπτυχθεί μια βιωματική ιδέα για να εξερευνήσει τις ανάγκες του εαυτού μας, αλλά και τις ανάγκες των άλλων. Οι μαθητές θα μάθουν να διακρίνουν μεταξύ προσαρμοστικών και μη προσαρμοστικών στρατηγικών για να καλύψουν τις δικές τους ανάγκες.
  2. Ταινίες μικρού μήκους (IO2).
    Οι ταινίες μικρού μήκους, θα παραχθούν από μαθητές και αφορούν σημαντικά ιστορικά επεισόδια στο δρόμο προς τη δημοκρατία, επιτρέποντας τους να μπουν στις προοπτικές διαφορετικών ανθρώπων και να δουν με συμπάθεια τα κίνητρα, τις ανάγκες και τις επιλογές τους.
  3. Επιτραπέζιο παιχνίδι «Ενεργός πολίτης».
    Με αυτό το συνεργατικό παιχνίδι εμπλουτισμένο με διαδραστικά διαδικτυακά στοιχεία, οι μαθητές θα αντικατοπτρίζουν τις δικές τους βασικές ανάγκες και θα κατανοούν τα κίνητρα / βασικές ανάγκες των άλλων. Με βιωματικό τρόπο αναπτύσσουν και καλλιεργούν τις ικανότητες τους για ανεκτική και ειρηνική συνύπαρξη, καθώς και ενεργή συμμετοχή σε δημοκρατικές διαδικασίες.
  4. Οδηγός (IO4) για την χρήση του εκπαιδευτικού υλικού στο σχολείο.
    Τέσσερις διαδικτυακές ενότητες για εκπαιδευτικούς, προγραμματισμένες σε εικονικό μαθησιακό περιβάλλον, περιγράφουν τη χρήση του εκπαιδευτικού υλικού με ζωντανό και πρακτικό τρόπο, για να δείξουν πιθανές εφαρμογές στην τάξη, και παρουσιάζουν τις περαιτέρω δυνατότητες ζωντανής δημοκρατίας μέσα στη σχολική κουλτούρα.
  5. Διαδικτυακή πλατφόρμα και κινητή εφαρμογή.
    Η πλατφόρμα θα χρησιμοποιηθεί ως εικονικό περιβάλλον μάθησης. Οι χρήστες θα μπορούν να βρουν τους εκπαιδευτικούς πόρους και τις ηλεκτρονικές ενότητες, να συμμετέχουν σε μαθησιακές δραστηριότητες και να επικοινωνούν με άλλους χρήστες.

Το υλικό μπορεί θα να χρησιμοποιηθεί από τα σχολεία σε εκπαιδευτικά αντικείμενα όπως η ιστορία, η κοινωνιολογία, οι ξένες γλώσσες, οι τέχνες, η ηθική, τα θρησκευτικά, η ψυχολογία και η φιλοσοφία. Μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν σε διεπιστημονικά προγράμματα και εργαστήρια για τη δημοκρατία, τα ανθρώπινα δικαιώματα, την ανάπτυξη της προσωπικότητας, την ανάπτυξη των κοινωνικών δεξιοτήτων κ.α.