Περίοδος: 9/2016 – 8/2018
Χρηματοδότηση: Κροατία στο πλαίσιο του Erasmus+
Ένα συγκεκριμένο θέμα που συμπεριλαμβάνεται και στη στρατηγική της ΕΕ για την υγεία είναι “η ενδυνάμωση των πολιτών – τοποθετούνται δηλαδή οι ασθενείς στο επίκεντρο του συστήματος και ενθαρρύνονται να συμμετέχουν στη διαχείριση των δικών τους αναγκών υγειονομικής περίθαλψης». H προληπτική φροντίδα δεν πρέπει να μείνει μόνο στο επίπεδο γιατρού και νοσοκομείου. Το άτομο πρέπει να έχει τη δυνατότητα να γίνει ένα «έξυπνος ασθενής”.
Ως «έξυπνο ασθενή» θεωρούμε κάποιον που έχει ενεργό ρόλο στην υγεία του, μία θεώρηση που είναι σύμφωνη με τον ορισμό της Παγκόσμιας Οργάνωσης Υγείας (ΠΟΥ) από το 1948: «Η υγεία είναι μια κατάσταση πλήρους σωματικής, ψυχικής και κοινωνικής ευεξίας και όχι απλώς η απουσία ασθένειας ή αναπηρίας».
Στο παρελθόν, τα πάντα ήταν πιο απλά: Υπήρχε ο ημίθεος σε λευκό με τις γνώσεις και την εμπειρία του που θέλει μόνο το καλύτερο για τον ασθενή, και υπήρχε ο ασθενής ο οποίος δέχεται με ευγνωμοσύνη όλα τα ευρήματα και τις αποφάσεις του γιατρού με καλή πίστη και χωρίς αντίρρηση, χωρίς κριτική και ως ανίδεος καταναλωτής των υπηρεσιών υγείας.
Σήμερα, όλο και περισσότεροι ασθενείς θέλουν να ξέρουν τι ακριβώς γίνεται με αυτούς, να γνωρίζουν τις διαφορετικές επιλογές για τη θεραπεία τους και κατά πόσον η προτεινόμενη θεραπεία είναι η πιο ελπιδοφόρα. Οι έξυπνοι ασθενείς είναι πρόθυμοι να συμβάλουν στην αντιμετώπιση της ασθένειας. Καταλαβαίνουν τη δική τους συμβολή στην ανάκαμψη ως απαραίτητο συμπλήρωμα και όχι ανταγωνιστικά προς τα επιτεύγματα της ιατρικής. Θέλουν επίσης να ζήσουν μια ζωή που αποτρέπει να γίνουν ένας ασθενής. Καταλαβαίνουν ότι η υγεία δεν μπορεί να διατηρηθεί μόνο με ιατρική παρέμβαση, αλλά εξαρτάται επίσης από τον τρόπο ζωής, καθώς και για κοινωνικούς και περιβαλλοντικούς παράγοντες.
Για να γίνει κάποιος έξυπνος ασθενής πρέπει να εκπαιδευτεί. Η αντίστοιχη εκπαιδευτική διαδικασία στην οποία βασίζεται το έργο είναι η ενδυνάμωση. Για το σκοπό αυτό, απαιτείται μια ολιστική προσέγγιση που περιλαμβάνει πτυχές όχι μόνο από την ιατρική, αλλά και από την κοινωνιολογία και την ψυχολογία.
Οι στόχοι αυτού του έργου είναι
- να ενδυναμώσει τους πολίτες να γίνουν έξυπνοι ασθενείς και να αναπτύξουν την απαραίτητη αυτοπεποίθηση και ικανότητα σε αλληλεπίδραση με ιατρικούς εμπειρογνώμονες
- να αναπτύξει την υποστήριξη – βασισμένη στην πρακτική – που θα βοηθά στην ενδυνάμωση των ασθενών προκειμένου να προλαμβάνονται ασθένειες και ανιχνεύονται προβλήματα υγείας ώστε να ζει κανείς μια υγιή ζωή
- να συνεισφέρει προκειμένου να κατανοήσουν οι πολίτες τη δική τους συμβολή στην ανάκαμψη ως απαραίτητο συμπλήρωμα, αντί να ανταγωνίζονται με τα επιτεύγματα της ιατρικής
- να αναπτύξει εφαρμογές διαδικτύου και κινητών, βασικά εργαλεία για συστάσεις και κατευθυντήριες γραμμές για την προληπτική φροντίδα, την υγιεινή διατροφή και τα τρόφιμα, την ευημερία (π.χ. διαχείριση του άγχους), τον τρόπο ζωής (π.χ. πώς να φροντίσει για τα μέλη της οικογένειας με χρόνιες παθήσεις)
- να αναπτύξει ένα λεξικό με επεξήγηση των ιατρικών όρων με εκλαϊκευμένο τρόπο για τους αναγνώστες με χαμηλότερο μορφωτικό επίπεδο
- να συμπεριλάβει τους πρόσφυγες, τους αιτούντες άσυλο και τους μετανάστες που δεν έχουν γνωρίζουν την γλώσσας της χώρας υποδοχής, και δεν είναι σε θέση να κατανοήσουν τις πληροφορίες που τους παρέχονται από τους γιατρούς, μέσω υλικού εκπαίδευσης μεταφρασμένου στα αραβικά και Παστούν.
Ο ρόλος της GUnet
Παρέχεται υπηρεσία φιλοξενίας του online υλικού βασισμένη στο Open eClass και τηλεσυνεργασίας στην αντίστοιχη πλατφόρμα.